Deschise
ușa, făcu un pas, se opri și a adulmecă. Era aproape întuneric, singura
tentativă de lumina venea pe fereastră, de undeva de la un bec stradal. Razele
treceau leneșe prin geamul acesteia, luând diferite forme apoi abandonându-le
pentru alte forme, într-un dans care făcea ca atmosfera camerei să pară
vie.  Pereții păreau foarte aproape, iar
obiectele abia se decupau în semiîntuneric. Erau nemișcate și parcă așteptau.
Obiectele interioare au fost făcute nu ca să satisfacă nevoile omului, ci ca
să-l aștepte. Era un gând care se împiedică, doar. Se ridică la fel de brusc
cum căzu, se scutură de praf și dispăru în noapte. Acolo unde se duc gândurile
care dispar în noapte.
Apoi,
parfumul... În camera asta a fost o femeie. Una care lăsase la plecare acel
miros care, odată descoperit, nu mai dispare. Plutea prin aer împreună cu
senzația că fusese dinadins părăsit acolo. Ca să întâmpine pe cineva. Ca să îl
întâmpine pe el? Mirosul și obiectele decupate în semiîntuneric. Se simți
așteptat, iar asta îl făcu să zâmbească. Era încurcat. Îi venea să scoată
pălăria și să salute. Doar că purta capul descoperit și nu știa exact cum să
salute lucruri fără suflet. Realiză că nu mai știa să salute nici pe cele
însuflețite. Și mai realiză ceva. Pe el nu-l mai așteptase de multă vreme o
femeie. Pe el nu-l mai așteptase de multă vreme mai nimeni.
Urmă
un rest de senzație, acela când efectul parfumului se topește încet în
amestecul de mirosuri de sudoare, aer închis, haine, hormoni și care se întinde
ca o pânză de păianjen peste întreg spațiul, accentuând senzația de părăsit, de
uitat, de timp suspendat. Hei, își spuse, e doar o cameră de hotel.
Aprinse lumina descoperind surprins că senzația că nu e singur nu dispăruse. Aerul
era dens, lipicios, încă încărcat de prezența ființei care trecuse pe aici. Una
care, ca și el, a sosit, a respirat, a simțit că a fost altcineva înainte ei, a
gândit, s-a întins în pat, a adormit, s-a trezit și a plecat. Pentru că hotelul
este întotdeauna casa celor care pleacă.
Patul.
Ocupa cea mai mare parte a încăperii și etala o maiestuozitate pe care nu
puteai să nu o observi. Părea conducătorul micii comunități materiale și dacă
doreai sa pretinzi ceva cuiva din aceasta, trebuia să i te adresezi în primul
rând. Era aranjat, dar nu neapărat în maniera specifică a unui resort. Mai
degrabă era pregătit cu o oarecare neglijență studiată, astfel încât să-ți dea
senzația că nu tu ești stăpânul acelui spațiu îngust, că nu îl pregătise nimeni
special pentru tine. Se întinse cu mii de precauții, își potrivi perna cu
mișcări lente și privi în jur. Mirosul de parfum persista și asta îi făcea
bine. Se întrebă cum rezistase reprizei obligatorii de aerisire, înainte de
sosirea sa. Răspunsul veni chiar mai repede decât viteza cu care întrebările
reziduale, precum acesta, pleacă înainte de a fi rostite. Pe masa de lângă
televizor, cea cu oglindă, sub tava cu două pahare, se zărea colțul unui
șervețel. Îl extrase, îl desfăcu încet și-l mirosi. De mai multe ori. Era uscat
și pătat cu o culoare necunoscută, indefinită, probabil una de make up. Se așeză
din nou în pat și privi hârtia. Apoi o mirosi din nou. O privi. O mirosi. De
mult mai multe ori.
Într-un
târziu, închise ochii și își imagină. Își imagină o doamnă elegantă, încă
frumoasă, care se demachiază în fața unei oglinzi mici. O oglinda mică și roșie
pentru că, la vârsta maturității, dacă mai ai ceva alb în viața ta, atunci înseamnă
că te-ai temut să o trăiești. Sau poate nu ai avut-o. Ea aranjându-se, oglinda
ținându-i isonul. Ah, ridul acela de sub ochi, învață să-l maschezi draga
mea. De ce nu-ți zâmbești? De fapt, de ce nu îți zâmbești în general? Ah...
el... uită-l! Nu te merita. Va veni altul, deja așteaptă undeva pe afară. Da da,
ascultă-mă pe mine, eu am văzut multe. Tu te-ai văzut doar pe tine. Hai, codița
sus my lady, mâine se anunță cer senin. Iar sub ea un scaun incomod
frustrat că nu îi acordă suficientă atenție. Toată lumea înjură un scaun
incomod, toată lumea îl tratează cu spatele. Doar ea nu. Ea făcea pace cu toate
animalele populând lumea obiectelor casnice, era regina lor. Le înțelegea pe
toate. Chiar și pe sclifositul domn pat.
Mișcările
sunt precise, dar calme, ca un dans blues care nu vrei să se mai termine.
Șervețelul risipit printre degete întârzie îndelung pe pleoape. Mai întâi
întinde culoarea, apoi o șterge cu o eleganță discretă, cu un gest care își
face culcuș printre riduri. Din când în când, privește materialul, fără
expresie, fără să se grăbească, doar ca să prelungească momentul când va ridica
ochii și se va privi iar în oglindă. Când se va întreba: cine sunt cu adevărat
în clipa asta? Iar oglinda îi va răspunde într-un mod în care, în sfârșit, îi
va smulge un zâmbet. Fie el și crispat. Ea însăși, fără accesorii, fără mască,
fără retușuri. Chipul pe care îl cunoaște dintotdeauna, poate încă frumos,
poate încă potrivit să culeagă privirile admirative ale bărbaților. Pentru că
ea se iubește pe sine, pentru că simte că la anii ei firele lumii i se strâng
în pumn, nu pentru a le strivi, ci pentru a le cuprinde și ale proteja. Poate
încă fermă, doar un rid aici, doar un mușchi leneș acolo dar, totuși, expresia
aceea pe care a descoperit-o în urmă cu câțiva ani și pe care nu știe cum să o
definească, dar despre care fostul iubitul, care o admiră chiar și acum
dintr-un colț invizibil al lumii, spunea că se numește tristețe.
Deschise
ochii. Putea să deschidă televizorul și să se lase furat de evenimentele
efemere ale zilei. Stătea acolo în fața lui, asemenea unui câine așteptând
semnul pentru joacă. Care nu mai venea. Bărbatul din fața lui continua să viseze.
Televizorul rămase închis. Se ridică de pe pat. Ezită. Cred că m-am tâmpit.
Intră în baie, căutând un contrast, ceva urât, ceva care să demoleze imaginea
de doamnă impecabilă care îi invadase simțurile. Căuta un tampon abandonat, un
colț de hârtie igienică folosită, un detaliu care să transforme frumusețea
clipei în haos, unul care să îi releve fragilitatea și vulnerabilitatea care îl
defineau, în fond. Dar baia era imaculată. Totul strălucea într-un alb aproape
dureros, complet, ireproșabil. Un alb care îl pălmuia. 
Se
întoarse în cameră, continuând goana inexplicabilă pe puntea îngustă dintre
imaginație și realitate. Dădu la o parte husa de pe pat și descoperi pe cearșaful
curat, lângă urma pronunțată lăsată de corpul său, o altă urmă, vagă, martoră a
trecerii unei alte prezențe. Patul spuse ups. Descoperirea îl emoționă
de-a dreptul. Nu se poate, își spuse. Așa ceva nu se întâmplă,
mai gândi văzând cu ochii săi, însă, că se întâmplă. Apropie arătătorul și, cu
adâncă precauție, urmă conturul acelei forme. Îl redesenă cu mișcări lente,
delicat, fără să apese, atent să nu pulverizeze senzația căsătorită cu materia
conturului corpului străin. 
Simți
că e prea mult. Se ridică în picioare. Stătea nemișcat așteptând să se întâmple
ceva. Sau așteptând să nu se întâmple nimic. Așteptând. Trăia intens senzații
despre care crezuse că nu aveau să mai revină vreodată. Totul devenise brusc
neclar, tulburător, necotrolabil. Prin simțurile lui goneau în toate direcțiile
ecoul prezenței absente, mirosul de parfum, micile caverne ale memoriei din
care ieșeau amintiri care nu se spală cu șervețele aromate, fire invizibile
care legau spațiul de gândurile lui, de senzațiile lui, de trecutul lui. În
cameră, fiecare obiect părea să prindă viață și să îi vorbească. O carte
imaginară uitată pe marginea patului, paginile ușor îndoite, semn că cineva a
citit, a răsfoit, s-a pierdut în gânduri și apoi a plecat; televizorul
aprinzându-se de la sine și trecând haotic de la un program la altul,
preferându-le pe cele muzicale, zgomotoase; un pahar cu apă gol ce reflecta
lumina difuză a camerei; un șal imaginar ușor adunat pe un scaun, care aștepta
să fie așezat din nou de mâinile protectoare ale unui bărbat, pentru a fi
purtat din nou; din nou televizorul ușor isteric la care ea privise drama unui
serial turcesc imaginându-și că viața ei este, poate, mai simplă, prea comună
care să se transforme într-o poveste; mocheta pe deasupra căreia plutise în
mica ei luptă cu gândurile și singurătatea, căci el știa că ea era o femeie
singură. Totul vorbea despre prezența ei, despre timpul care, deși trece, lasă
urme. Doar patul tăcea în înțelepciunea lui superioară. Era păstrătorul dovezii
trecerii ei prin această secvență la granița dintre mortal și imortal. Și nu
voia să o piardă.               
Fereastra
era întredeschisă. Aerul rece de afară pătrundea timid, aducând cu sine mirosul
orașului după ploaie, un amestec de pământ, asfalt ud și arome străine care năvăleau
în interior. Era viu, contrastând cu liniștea grea a camerei. Dar, totuși,
totul părea în echilibru. Era o tensiune fină între prezență și absență, între
ceea ce fusese și ceea ce rămăsese, între memoria spațiului și experiența lui
prezentă.
Reveni
lângă pat și se întinse. Era obosit. Călătoria sa scurta prin lumea acestor
senzații se apropia de sfârșit. Realitatea zilei se revărsa din nou asupra lui
cu toată puterea. Se întoarse cu grijă spre urma corpului femeii străine și o
cuprinse. Iar acesta îmbrățișă fiecare parte a corpului lui. Totul se
transforma și devenea o pânză în care trecutul și prezentul se întâlneau într-o
lume aflată la crepuscul. 
Mami n-o sa te lase niciodată, mai auzi. Apoi
adormi până a doua zi târziu. Parcă pentru totdeauna. 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu